Už dlouhou dobu jsem chtěl napsat nějakej alespoň trochu sofistikovanej článek o hydrofoilingu, pro případný další nadšence, kteří pokukují po této nevšední zábavě, která dělá i pojezd v extra low wind podmínkách zábavným.
Záměrně jsem ale čekal víc než půl roku s tím, že nasbírané zkušenosti, o které se podělím, budou aktuálním přínosem. Tady jsou tedy nějaké rady a informace z oblasti hydrofoilingu:
Po 12 letech s kitem nad hlavou, kdy jsem už na vodě zkoušel a zažil všechno možný, jsem poslední 3 roky začal pokukovat po jízdě na hydrofoilu a stále - kvůli extra vysoký ceně - odkládal jeho nákup. Naštěstí v posledním roce použiré materiály HF nohy a i křídel - kdy se začaly používat i jiné typy než fullcarbon - stlačily ceny na již snesitelnou úrověň a foil komplety se dnes dají pořídit již v cenách pod magických 1000,- Euro. Naše návštěvy termickýho spotu na Traunsee, kam jezdíme docela často, a kde poslední dobou má foiling nebývalý rozmach, mě přinutily jít do toho.
A) typy foilů jsou neuvěřitelně rozdílné - je třeba si před začátkem uvědomit co a jakej styl (RACE, Freeride, Wave, Jump . . .) budeme chtít jezdit. Každá foile je jinak rychlá, jinak točivá, levituje za různý dopředný rychlosti, je jinak stabilní.
B) revír na kterým je vhodný se hydrofoiling učit - pro foiling budeme potřebovat rozhodně hlubokou vodu (minimálně 1,5 m a více), nejlépe stálej wind kolem 6-8 m/s, pokud možno co nejméně riderů na vodě a hlavně břeh - kde se bude dát opět vylézt z vody - a to i na jiném místě než je start plocha
C) rozhodně nedoporučuju se učit jízdu s foilem, pokud rider nemá plně pod kontrolou kite a to za jakýchkoli podmínek. Pokud se musíte na kite za jízdy ještě tu a tam dívat nahoru, na učení s foilem rovnou zapomeňte. Jízda na HF je natolik rozdílná a v začátku těžká, že je třeba počítat že minimálně první den, spíše dva dny budete jen padat na všechny strany aniž by jste popojeli metr. V tomto začátku je velmi vhodné použití kratší nohy (kolem 40cm) pokud si ji můžete pořídit nebo někde půjčit. Začínat na standardní noze 90cm a víc je opravdu velmi těžké.
D) bezpečnost - opravdu důrazně doporučuju, alespoň v začátcích - minimálně do té doby než budete zvládat točit v levitaci halzy na obě strany - JEZDIT S PŘILBOU !! Po pádech se bohužel hydrofoil chová naprosto nevyspytatelně a díky křídlu pod vodou pokračuje ve směru kterým jste jeli - a většinou po Vašem nechtěném opuštění paluby boardu ještě vylítne z vody směrem k vaší hlavě . . . Viděl jsem opravdu škaredé úrazy. Botičky alespoň v úplným začátku nejsou také od věci - noha a křidýlka, který jsou fakt ostrý - jsou pod vodou při nalézání na board vždy u Vašich nohou . . .
E) vybavení - pokud máte dostatek peněz, neřešíte cenu a je Vám jedno kolik máte doma v garáži cajků, pořiďte si rozhodně KOMPLET vybavení - tzn. hydrofoil i s boardem k tomu přímo vyrobeným. Board přímo z nabídky Gaastra pro použití s foilem - board GA SOLAR FOIL - inzerty pasujou pro Zeeko a Levitaz hydrofoil. Velkou výhodou pro učení s foilem je, pokud zvládáte dobře již jízdu na nějakém směrovém boardu. Pro začátek doporučuji jezdit pouze v předním poutku (více povoleném) a zadní nohu dávat před zadní poutko - usnadňuje boční stabilitu boardu. Vyvarujete se vykloubených kotníků . . .
Pokud máte ale doma již nějaký směrový board, který chcete používat i klasicky (tzn. fouká silnej vítr = jezdím wave board klasiku, wind zeslábne = namontuju hydrofoil a jdu jezdit foila) je možné board upravit , dodělat inzerty pro konkrétní typ foila a ušetříte cenu boardu. Pokud nemáte s takovou úpravou boardu zkušenosti, nedoporučuju se do toho vůbec pouštět. Prvním úskalím je přesná pozice inzertů pro montáž HF nohy / vzhledem k poutkám a místě kde stojíte na boardu. A opravdu každý centimetr je znát, stačí inzerty dát na jiné místo a HF nebude vztlakovat a prostě se nad vodu nevznesete, nebo naopak foil bude vyskakovat z vody. Další věcí, kterou si je třeba uvědomit při dodatečné montáži inzertů pro HF jsou neuvěřitelné síly, které na vmontované inzerty působí. Pokud nemáte zvládnutou technologii výroby, následné roztržení boardu, vytržení šroubů na sebe nenechá dlouho čekat.
Ukázkové podmínky použití Kite k hmotnosti ridera a k rychlosti větru:
(rider hmotnost kolem 85kg / wind 6-8 m/s)
- pro úplný začátek je lepší trochu (opravdu jen trochu!!) větší kite - tzn. 12m nafukovačka. Po zvládnutí základní jízdy alespň ve chvilkové levitaci a úspěšném návratu na místo startu doporučuju si vzít spíše MENŠÍ KITE - 9-10m nafukovačka stačí. Je třeba si uvědomit, že tah v kite je důležitý akorát ve fázi startu do levitace, v dalším pohybu již nad vodní hladinou, kdy board ztratí jakýkoli odpor je velký tah spíše na škodu. (to že někde vidíte ridery jezdit foily s velkýma komorama rovnou zapomeňte - jsou to většinou profíci, co mají na HF odježdíno hodiny a hodiny a jezdí spíše RACE styl).
Samozřejmě i u nafukovacích kitů strašně záleží na typu draka - jinak se bude s foilem chovat freestyle-wakestyle mašina a jinak kite typu Delta nebo bow. To je třeba vyzkoušet. Osobně se mi velmi osvědčil kite GA PURE - s lehkou tříspírovou konstrukcí - každej gram navíc ve vzduchu je v low-wind podmínkách hodně znát.
Pokud chcete jezdit i ve větru pod 3m/s, což si myslím že je lepší zůstat na břehu, volte nějakou komoru.
Já osobně jezdím v 90% podmínkách hydrofoil ridingu kite velikosti pouze 9m - mám otestováno ve větru od 4m/s do 15m/s. Pokud vítr je ještě slabší - bavíme se ale o stálé termice, kde wind nepadá k nule - jezdím 12-ku, kde je počáteční tah pro rozjezd do levitace větší. V extra bušáku (kde samozřejmě budu jezdit radši klasiku - twintypa nebo wave board) beru 7m nebo 5m kite.
Používám hydrofoil francouzské firmy ZEEKO - konkrétně model Zeeko Alloy 2017 (hliníková noha, křídla fiberglass) - vítěz testu ALU HF 2017 - extra stabilní a rychlý foil za výbornou cenu - dá se sehnat kolem 850,- Euro.
Pokud nevíte co s prachama, běžte do Levitaz HF - nejlevnější model (všechny zatím vyráběné modely jsou fullcarbon) je za 1900,- Euro.
ZÁVĚR:
po vyzkoušení hydrofoilingu v ryze českých podmínkách poryvového a nestálého windu musím konstatovat, že tyto podmínky HF jízdě vůbec nevadí. S již rozjetým foilem v levitaci snadno přejedete větrné díry (ve kterých wind padá k nule) kdy byste s klasickým twintypem „brodili“ vodu - to dává použití HF i v Čechách opravdu velkej smysl!
Velkou výhodou HF ridingu je rozmanitost jízdních stylů co jdou s foilem jezdit a i to, že je to poměrně těžké - tzn. máte na opravdu dlouhou dobu o zábavu postaráno!!
Vyzkoušejte a uvidíte . . .
Lukáš Vlk (GA kiteboarding CZ Team)
|