Rozhovor s Dani Aeberlim a předními světovými slalomáři z Fanatic racing týmu Pierrem Mortefonem, Jordy Vonkem a Marco Langem o tom, jak vznikají nové Falcony.
FANATIC FALCON 2021
Volba šampionů! Žádný jiný board není tolik laděn, vylepšován, testován a „mučen“ jako Falcon TE. Falcon slalom je zároveň board současného světového šampiona ve slalomu – Pierra Mortefona. To nejlepší, pro ty nejlepší!
Přinášíme rozhovor s Fanatic production managerem Dani Aeberlim a předními světovými slalomáři z Fanatic racing týmu Pierrem Mortefonem, Jordy Vonkem a Marco Langem o R&D procesu při vývoji slalomových boardů.
Dani, ty dohlížíš na product development. Vedle testování jsi také jakýmsi pojítkem mezi Sebastianem a týmovými jezdci. Můžeš nám říct, jak celý proces funguje?
Dani:
Dobře zorganizované R&D a testovací procesy jsou klíčem k výrobě vítězného boardu na konce celého vývoje. Na začátku máme co možná největší feedback k aktuálním boardům od našich týmových jezdců, dealerů, agentů a lokálních oppinion leaders, ze kterých se snažíme vyfiltrovat užitečné informace, které nám napomáhají k rozhodnutím, jaké vylepšení a změny je potřeba udělat.
Poté začínám první rozhovory s naším shaperem Sebastianem Wenzelem právě o tom feedbacku a návrzích na změny. On následně udělá CAD výkresy podle našich požadavků a pak si nad těmi soubory společně sedneme, než je odešleme do naší speciální custom fabriky. Tam na základě CAD souborů vyrobí prototyp a zašlo jej kamkoli potřebujeme k prvním testům. Někteří týmoví jezdci se pak připojí k testování a také se na něm podílí spousta lokálních týmových jezdců. Takže společně shromažďujeme veškeré informace a zpětnou vazbu po každém testování.
Nejdůležitější je mít možnost workshopů blízko testovací lokalitě, díky čemuž jsme schopni prototyp okamžitě modifikovat a ladit dle nejnovějších poznatků. Jako benchmark pro srovnání používáme aktuální produkční plováky. Teprve až v okamžiku, kdy je prototyp lepší než aktuální board, odesíláme finální master dokumentaci pro výrobu. Pokud prototyp lepší není, vrací se celý proces na začátek a pokračujeme s dalším prototypem.
Co je nejtěžší na vývoji závodních slalomových boardů? Rychlost / kontrola / jibing / rozsah – jaká jsou nejdůležitější kritéria?
Dani:
Potřebujeme najít ideální kombinaci. Plovák musí být rychlý, jít dobře do skluzu, snadno točit a zůstat ovladatelný a komfortní i v těch nejtěžších podmínkách. Někdy máme raketu, která nechce točit, jindy je to naopak. Musíme si hrát se všemi odlišnými aspekty, abychom namíchali kouzelný lektvar.
Jordy:
Možná si někdo myslí, že jen ten nejrychlejší board vyhrává. Ale bez akcelerace, rychlého nástupu do skluzu a ovladatelnosti nejde vyhrát žádný závod. Nejde postavit plovák, který je nejlepší ve všem, takže je třeba nalézt vyváženost mezi všemi těmito aspekty.
S jakým předstihem před sezónou začínáte testování nových prototypů? A jak dlouho celý proces trvá?
Pierre:
Záleží na boardu. V zásadě je to tak rok dopředu. Takže v momentu, kdy jsou na trhu plováky 2021 začínáme pracovat na modelech pro sezónu 2022.
Jsou nejrychlejší prototypy obecně spíše ty, na kterých je snazší jezdit, nebo jsou rychlejší boardy, u kterých je to s kontrolou a ovladatelností takříkajíc na hraně? Na základě čeho rozhodujete, co je lepší?
Dani:
Musí to být dobrý mix. Nikdy nevybírám ten nejrychlejší, spíše ten, který je schopen jet snadno rychle co možná nejdelší část kurzu. Samozřejmě, někdy se té hraně blížíme, ale rozhodně se člověk potřebuje cítit pohodlně k tomu, aby jel rychle.
Marco:
Kontrola = rychlost. Ale samozřejmě příliš mnoho kontroly znamená nižší rychlost. Vždycky se snažíme to vyladit tak, abychom se dostali k tomu limitu kontroly, ale obecně se dá říci, že board, který se dobře ovládá je většinou rychlejší. Plovák ale musí být dostatečně živý, aby fungoval během závodního kurzu a v nárazovém větru. Vždycky boardy testujeme jeden po druhém, což je nejsnazší cesta je vidět rozdíly v rychlosti i kontrole.
Co se stane, když se v týmu neshodnete na tom, který board je nejlepší?
Dani:
Jsme velmi harmonický tým, který funguje velmi dobře. Na konci dne vybereme nejlepší prototyp, který funguje pro každého jezdce na nejvyšší závodní úrovni.
Pierre:
Máme v týmu vysokou závodní úroveň a všichni jsou velmi zkušení. Takže je to v takovém případě úloha Daniho a Sebastiana najít rovnováhu mezi všemi jezdci. Ale ve většině případů se shodneme.
Testujete při vývoji nových prototypů také boardy ostatních značek?
Dani:
Ano, je z různých důvodů důležité porovnávat se i s boardy jiných značek. Můžete se toho hodně naučit testováním i jiných boardů, jak o tvarech, tak o schopnostech a taktice vašich oponentů. A pokud je někdo dobrý, proč nezkusit být lepší?
Jordy:
Někdy zkoušíme boardy jiných značek i abychom věděli, co dělá konkurence. Ale vždy je pro nás tou hlavní referencí náš „starý“ model.
PWA má minimální větrný limit pro slalom 7 uzlů a boardy dokáží jet rychle i v tomto větru – jak probíhá vývoj v případě foilingu?
Pierre:
Normálně to bylo jen pro light wind podmínky, ale při tréninku v téhle sezóně jsme shledali, že foiling je fajn i ve střením větru, což otevírá nové příležitosti pro vývoj. Osobně jsem spíše příznivcem klasických WS závodů s normální ostruhou, jako je v PWA například Fuerteventura. Ale technologie a vybavení se posouvají směrem k foilingu a jsem rád, že mohu být součástí nové éry.
Jordy:
Slalomové závody při 15 uzlech jsou pořád vzrušující a zábavné. Foiling otevírá novou éru závodního windsurfingu, kde si člověk může užít velkých bitev i v podmínkách, které nejsou tak perfektní. FALCON LIGHTWIND je výbornou možností, jak si užít obě disciplíny.
Jaký vliv mají na board různé značky plachet? Znamená každá plachta jiné nastavení?
Jordy:
Nějaký vliv to mít může, ale myslím, že naše boardy dobře fungují s různými plachtami. Můžeš trochu ladit plovák podle plachty, změna nastavení pozice stěžně či poutek může znamenat výraznou změnu.
Marco:
Některé plachty mají tendenci tlačit špičku boardu dolů, zatímco jiné ji spíše zvedají. Proto využíváme možnosti nastavení poutek a pozice stěžně.
Když je potřeba to ladit, jaká je optimální pozice stěžně?
Jordy:
Optimální pozice neexistuje, protože používáme různé velikosti plachet na jednom boardu, což často také vyžaduje změnu pozice mastbase. Takže je možné dát spíš jen indikaci než přesnou pozici.
Můžete říct, jaké jsou rozdíly mezi závodním Falconem a freerace boardem, jako je Jag?
Dani:
Hlavním cílem závodního plováku je vyhrávat závody. K tomu je třeba rychlý board, ale také se na něm jezdec musí cítit pohodlně, aby se mohl soustředit jen na závod a na soupeře a ne na plovák. Samozřejmě freerace board je z hlediska ovládání snazší. Tady je cílem se bavit při soutěžení s přáteli. Náš JAG je ideální příklad.
Jordy:
Hlavní rozdíl je ovladatelnost a jízdní komfort. Pro běžné hobby jezdce je mnohem snazší dosáhnout top rychlosti na freerace boardu. Závodní board je živější a více náročnější na fyzičku i schopnosti jezdce, ale ve srovnání je samozřejmě rychlejší. Ale například můj táta má všechny 3 velikosti JAGa a miluje je!
Jaký vliv na výkon mají cut-outy a tvar zádi?
Dani:
Zadní část je nejdůležitější na každém typu boardu, protože je to část, která je většinu času ve vodě. Trávíme spoustu času právě laděním tvaru zádi, abychom našli tu správnou rovnováhu kontroly, rychlosti a také správný trim boardu obecně. Je to velmi detailní práce na konci každého dne, která stojí za vítězným plovákem.
Můžete objasnit, co jste udělali letos při změnách třech nejmenších velikostí?
Dani:
Boardy do silného větru jsou velmi speciální, zde je kladen důraz hlavně na vyváženost mezi top-speed, maximální kontrolou a schopností točit při halsách. Začali jsme s FALCONem 97 a našli jsme tvar, který poskytuje jezdci neuvěřitelnou kontrolu a na kterém jsme všichni byli automaticky rychlejší při rovné jízdě právě díky té ovladatelnosti. Takže stejný designový koncept jsme pak využili u u 90 l boardu. A nejmenší osmdesátka není jen hi-wind slalom board. Funguje také skvěle jako extrémně rychlý plovák ve slabším větru, kdy si s plachtou okolo 7.5 m dokážete posouvat osobní GPS rekordy.
|